Förvandla ditt hem till ett ruskigt roligt escape room till halloween!

escape room halloween

Ruskigt roligt och buskul!

Höst och halloween är kul! När mörkret gör sitt intåg blir fanatsin livligare och det är inte svårt att hitta på roligheter, även för de lite äldre barnen. Förvandla ditt hem till ett spökhus, ett mystiskt museum eller ett hemsökt hus i Halloween och låt barnen eller ungdomarna lösa ett spännande escape game!

Fixa ett excape game hemma!

Våra escape games är roligt uppbyggda så att du kan genomföra dem själv hemma. Spelen beställer man på nätet, ladda hem och skriver ut själv. I det material man får ingår nästan allt som behövs och tydliga steg-för-steg instruktioner hur man ska göra. Vill man gå all-in dekorerar man hemmet efter spelets handling, men vill man ta det lite lugnare räcker det att släcka ner en aning och sätta på de medföljande spellistorna med bakgrundsmusik och ljudeffekter och helt plötsligt blev det ganska enkelt att föreställa sig att man är på andra sidan den förhäxade spegeln eller i den spökande stugan!

Våra escape games kan genomföras hemma hos dig, du behöver inte ha ett jättestort hus, eller massvis med plats och många låsta rum – det hela är gjort så att man kan genomföra det i varje hem, eller i en lokal om man så vill. I våra escape games får man färdiga blad, lappar, chifferhjul, ledtrådar och annat som man lägger fram och gömmer enligt instruktionerna. Ibland behövs lite annan enkel rekvisita, sådant vi gissar att du har hemma. Man ska räkna med lite förberedelsetid, eftersom en del material ska förberedas, klippas ut och sorteras.

Vi har olika escape games i olika svårighetsnivåer, men åldersangivelser är så klart ungefärliga. Spelen kan också lösas av en grupp barn i blandade åldrar. Då kan yngre barn hjälpa att leta ledtrådar medan de äldre löser de klurigare gåtorna.

5 escape games hemma till halloween!

Flykten från den spökande stugan (ca. 10-14 år)

NYHET HÖSTEN 2023! Barnen ska just avsluta sin “bus eller godis”-runda när de upptäcker en stig in i skogen som de inte sett tidigare. Någon har satt ut fina pumpalyktor längs vägen och vill säkert ha besök. Det är längre att gå än vad de trodde och till sist ser de en stuga i skogen. De knackar på – då går dörren upp men ingen är i hallen – nyfikenheten tar över och barnen kliver in. Då åker dörren igen med en smäll! Barnen är inlåsta i den spökande stugan! Kan barnen lösa de åtta gåtorna för att få fram den magiska knackningen som öppnar dörren så att de kan fly från den spökande stugan – innan det är för sent…

För att lösa gåtorna ska barnen lösa chiffer och trollformler, tyda tecken och kort, identifiera spöken, koka trolldryck, skydda sig mot vampyrer och mer! Det här spelet innehåller lite fler praktiska moment och därmed också lite mer förberedelser – men med sådant material vi gissar att du har hemma – å andra sidan så blir det superkul! De praktiska momenten gör att även yngre barn kan ha kul och vara med – även om gåtorna är för de lite äldre, ca. 10-14 år. Svårighetsnivån kan regleras med hjälp av ledtrådskort.

Läs mer om Flykten från den spökande stugan>>

Flykten från det mystiska museet (ca. 10-14 år)

NYHET HÖSTEN 2023! När barnen löst sin skoluppgift på det kvällsöppna museet och lämnar vid stängningsdags går de förbi en öppen dörr som det kommer mystiska ljud ifrån. Nyfikenheten tar över och de smyger in – och PANG! Plötsligt stängs dörren bakom dem och de är fångade i en korridor med åtta dörrar. Då drar de sig till minnes historierna de hört som säger att museets mumier och andra invånare vaknar till liv vid midnatt och går genom museets salar i jakten på levande…Kan barnen lösa de åtta gåtorna för att få fram koden till dörrens lås och fly från det mystiska museet?

Läs mer om Flykten från det mytiska museet här>>

Flykten från det hemsökta huset (ca. 9-14 år)

Barnen får ett brev från professor Fledermaus – han har gått för långt i sina försök att förstå det som ingen människa ska veta… Och han har en förskräcklig hemlighet inlåst i sitt kassaskåp. Barnen måste befria professorn och avslöja hemligheten. De beger sig till professorns hemsökta hus… Här behöver de ta sig ut ur sex låsta rum och i varje rum hitta en siffra till koden som låser upp professorns kassaskåp. I huset härjar läskiga varelser – trollkarlar, spöken, vampyrer och häxor… bara genom att lösa varelsernas kluriga gåtor kan barnen få tag i koden!

Läs mer om Flykten från det hemsökta huset här>>

Flykten genom den förhäxade spegeln (ca 12-16 år)

Mysteriet börjar med att deltagarna har oturen att bli fångade av den förhäxade spegeln! De blir då fast på ”Den Andra sidan” – i häxan Moira Spellatrix enorma och kusliga slott där hon härskar över mystiska invånare med trollkonst och besvärjelser. Det enda sättet att öppna portalen i spegeln från insidan och fly är att knacka den magiska knackningen. För att lista ut antalet knackningar måste deltagarna ta sig runt i slottets olika rum, leta efter ledtrådar och lösa häxans åtta luriga gåtor.

Läs mer om Flykten genom den förhäxade spegeln här>>

Hallows skola för häxeri och magi (7-9 och 10-12 år)

För att ta examen från Hallows måste man klara av åtta lektioner i Hallows låsta kamrar. För att ta examen måste eleverna ha godkända betyg i Trolldryckslära, Trollformelslära, Kvastflygning, Spådomskonst & astrologi, Språklära i “Magiska”, Magihistoria, Talmagi & numerologi och Läran om magiska varelser. När eleverna lyckats samla alla nycklarna öppnar de åtta nycklarna också Hallows berömda magiska skin som bara äkta trollkarlar och häxor kan öppna – i detta finns elevernas examensbevis och en belöning!

Läs mer om Hallows skola för häxeri och magi här>>

Sending
User Review
5 (1 vote)